Játékszabály

Játékszabály

2020 első felét írjuk. Kitört a koronavírus-járvány, és az országok vezetői kijárási korlátozást rendeltek el. Mindenki otthon ül, a vírus az utcákon kering. Vajon sikerül beérnetek biztonságban a laboratóriumba, és kifejleszteni közösen a védőoltást?

A játék célja

A játékosok célja, hogy a vírust megelőzve mind a négy bábujukkal körbeérjenek a pályán, és belépjenek a laborba a hozzá vezető hidakon keresztül. A játékosok különböző szerepekben egymást segítve igyekeznek a bejárat felé úgy, hogy közben elkerüljék a megfertőződést.

A játék kezdete

A játéktáblán 4-4 bábu található minden játékos házi karanténjában (sárga, kék, zöld területek), és 4 vírusbábu a gócpontban (piros terület).

Mindig a vírus kezd, és utána az óramutató járásával megegyező irányban következnek a játékosok.

Alapszabályok

  • Egy mezőn csak egy bábu állhat
  • Ha különböző színű bábuk maszk nélkül lépnek egy mezőre, megsértik a társadalmi távolságtartás (social distancing) szabályait, hiszen nem egy háztartásban élnek. Ilyenkor mindketten hazamennek a saját házi karanténjukba
  • Ha azonos színű bábuk lépnek egy mezőre, a lépést végző átlépi a másikat (egy háztartásban élnek, nem sértik a távolságtartást)
  • Beteg ember megbetegíti a másikat, ha egy mezőre lépnek (kivéve, ha maszkban van valamelyikük)
  • A maszk megvédi a megfertőződéstől a viselőjét és a többieket is
  • Ha a maszkot kívülről fertőzés éri (viselője vírussal, vagy beteg emberrel találkozik), akkor azonnal elhasználódik, de fertőzés nem történik
  • Ha vírus és ember egy mezőre kerül, az ember fertőzött lesz (kivéve, ha van rajta maszk), a vírus pedig visszalép a gócba
  • Ha beteg, maszk nélküli ember lép vírusra, akkor a vírus lép egyet előre
  • • Ha beteg, maszk nélküli ember lép tovább, akkor egy vírust hagy maga után azon a mezőn, ahonnan elindult
  • Olyan mezőn, ahol kézfertőtlenítő van, nincs fertőzésátadás
  • Ha a vírus lép olyan mezőre, ahol kézfertőtlenítő van, akkor végleg megsemmisül, tehát nem megy vissza a gócba

A játék menete

A játékos a kör elején dob, majd a dobásnak megfelelően lép egy pályán levő bábujával. A pályára kilépni csak 6-os dobás után tud.

6-os dobás

A játékos vagy lép a saját bábujával, vagy akciókat hajt végre, ráadásul újra is dobhat.
Az akciók az alábbiak lehetnek:

Kilépés a házi karanténból

A játékos rálép a saját színű kilépési pontjára, kilépéskor maszkot visel.

Kilépés a házi karanténból

A játékos rálép a saját színű kilépési pontjára, kilépéskor maszkot visel.

Gyógyítás

Egy tetszőleges beteg játékost meggyógyíthat.

Maszk

Egy tetszőleges játékosnak maszkot adhat. A maszk két kör után elhasználódik.

Kézfertőtlenítő elhelyezése

Bármelyik mezőre elhelyezhet egy kézfertőtlenítőt, amelyiken a saját bábujával áll. A kézfertőtlenítő kétszer használható, és minden ellépéssel változik az értéke.

Ingyen 6-os

Ha nincs kint az adott játékosnak bábuja, amivel mozoghat, akkor a saját épületén található számláló értéke csökken. Ha eléri a nullát, akkor a játékos automatikusan 6-ost dobott.

Segítség

Ha a játékos mind a négy bábujával beért a laborba, akkor innentől kezdve segítheti a többieket a saját dobásainak felével. 6-os dobás esetén továbbra is gyógyíthat, adhat maszkot, és kiléptethet másik játékost is.

Passz

Ha nem kíván segíteni, akkor passzolhat is.

Speciális szerepek

A játék elején a játékosok egy színt és egy szerepet választanak, amelyek szabadon párosíthatók.

Biciklis futár

Járvány ideje alatt biciklivel a gyalogláshoz képest sokkal gyorsabban, a tömegközlekedéshez képest viszont sokkal biztonságosabban mozoghatunk a városban, ezért a biciklis futár 5-ös dobás után is újradobhat.

Varrónő

Mindenki képes magának otthon maszkot varrni, de egy varrónő mégiscsak jobbat tud, így az ő általa varrt FFP3-as maszkok 3 körig tartanak, akár magának, akár másnak adja.

A szociális munkás hivatása mások támogatása, amit bárkinél jobban csinál, ezért ő akkor is tudja segíteni a többi játékost, ha még csak 3 bábujával ért be a laborba (passzolni ilyenkor még nem tud). Ez a képesség a játék véghajrájában nagyon hasznos lehet.

Vírus mozgása

A lépések közös megtervezéséhez fontos tudni a vírus mozgásának szabályait, amelyeket az alábbi sorrendben követ:

  • Ha tud, akkor mindenképp fertőz. Több lehetőség esetén a sorban leghátsó vírus fertőz
  • Ha 6-ost dobott, akkor – ha van vírus a gócban – kilép, és újradob
  • Ha a vírusok között áll játékos, akkor a leghátsó játékos mögötti vírus lép
  • Ha nincs játékos a vírusok között, akkor a legelső vírus lép

A játék vége

Az emberiség veszít, ha egy vírus, vagy egy beteg ember belép a laborba, vagy összesen 12 egyedre szaporodik a vírus (a pályán és a gócban összesen).

Az emberiség győz, ha minden bábuval sikerül a laborba beérni, vagy az összes vírus elpusztult, és nincs egy fertőzött ember sem.